/
جستجو در سایت
/

 


latest
آخرين شماره مجله Southeast Asia Building from January-February 2016
آخرين شماره مجله Southeast Asia Building مربوط به ماه February 2016 را در ادامه رايگان از شاركده دريافت كنيد...
نمايشگاه عكس زاينده رود
نمايشگاه زاينده رود با شعار «همه براي زنده رودمان، همه به ياد زنده رودمان» افتتاح شد، درادامه بيشتر بخوانيد به همراه تصاوير افتتاحيه نمايشگاه...
همه چيز درباره معبد آناهيتا؛ دومين بناي سنگي عظيم ايران
معبد آناهيتا، بزرگ‌ترين بناي سنگي ايران بعد از تخت‌جمشيد است كه از آثار باستاني دوران پيش از ميلاد مسيح به شمار مي‌آيد و در شهر كنگاور استان كرمانشاه قرار گرفته‌است. بنابر نوشته‌هاي تاريخي، اين معبد كه به عنوان آتشكده‌اي براي احترام و پاسداشت مقام الهه‌ي آب، آناهيتا مورد استفاده قرار مي‌گرفت، پس از ظهور دين مبين اسلام در كشور ايران دچار تغييرات بسياري شد و همين امر ابهامات زيادي را در مورد تاريخچه، معماري و نوع استفاده از بنا بوجود آورد. اما با توجه به نوشته‌ها و مستندات تاريخي، قدمت اين بناي تاريخي عظيم به سه دوره هخامنشيان، اشكانيان و ساسانيان باز مي‌گردد. معبد آناهيتا يا مجموعه‌ي تاريخي كنگاور كه به عنوان محل كنگيار قديم خرابه‌هاي عهد اشكاني نام‌گذاري شده است...
دانلود كنيد: آخرين شماره مجله Architectural Products from November 2015
آخرين شماره مجله Architectural Products مربوط به ماه November 2015 را در ادامه رايگان از شاركده دريافت كنيد...
نمادهاي شهري يادآور فرهنگ‌ها، سنت‌ها و خاطرات جمعي
كوين لينچ در كتاب سيماي شهر بر پنج عنصر راه، گره، محله، لبه و ميدان تأكيد دارد و معتقد است كه سيماي هر شهر بر پايه اين پنج عنصر بنا شده است. بديهي است اين گفته در خصوص تعريف فيزيكي شهر به درستي بيان شده است، اما واقعا" هويت شهرها و محلات فقط با همين عناصر تعريف مي‌شوند. جايگاه فرهنگ، سنت و آداب و رسوم شهرها كجاست و چه تأثيري بر منظر شهر خواهد داشت؟ به يقين هويت شهر به ويژه در شهرهاي سنتي همراه با آيين و مراسمي خواهد بود كه پويايي و حيات خود را علاوه بر عناصر فوق از اين عوامل خواهند داشت...
45 سال طهران نشيني
پس از فروپاشى دروازه‌ها و خندق شهر در سال‌هاى نخست قرن حاضر، تا اواخر سال 1340 هـ .ش كه شهر تهران داراى طرح توسعه جامع شهرى شد (و بر اساس آن محدوده قانونى و خدماتى شهر مشخص شد)، يعنى در طول 4 دهه اول اين قرن، برنامه‌هاى نوسازى و توسعه معابر، زيرساخت‌ها و خدمات شهرى كه به ويژه در منطقه شمال شهر متمركز بود، عامل عمده افزايش تفاوت قيمت زمين بين شمال و جنوب شهر و تشكيل فضاها و محله‌هاى متمايز بود.
anjoman
نمايشگاه عكس زاينده رود
نمايشگاه زاينده رود با شعار «همه براي زنده رودمان، همه به ياد زنده رودمان» افتتاح شد، درادامه بيشتر بخوانيد به همراه تصاوير افتتاحيه نمايشگاه...
روز جهاني شهرسازي
بنگر شهر را خيابان ها و كوچه ها را بنگر شهر را خانه ها و ساختمان ها را بنگر كه در ميان سايه ي اين ساختمان ها خاطراتي رقم خورد بنگر شهر را، شهري كه چون خانه اي زنده در كنارمان است بنگر كه اين تويي كه اين خاطرات را ميسازي و اين تويي كه بايد اين خاطرات را بسازي و اين تويي كه بايد موجب ساختن اين خاطرات باشي تفكرات شهرسازانه ي توست كه اين ها را در كنار هم ميچيند و بنگر تا انسان را به انسانيتش نزديك سازي و بنگر تا زمين را از حياتش باز نداري و اين قدرت افكار برنامه ريزي و قدرت قلم طراحي توست امروز را گرامي ميداريم تا همه ي جهان بدانند كه اين شهرسازي است كه بايد خون را در رگ هاي حياتي زندگي ما و در شهر جاري سازد شاركده اين روز جهاني كه به نام ما و براي يادآوري اهميت تصميم گيري ماست را تبريك ميگويد روز جهاني شهرسازي گرامي باد
مسابقه عكس زاينده رود
به مناسبت روز جهاني شهرساز دانشگاه آزاد اسلامي اصفهان برگزار ميكند مسابقه عكس با موضوع #زاينده_رود
گاهنامه تخصصي شهرسازان
از اولين فعاليت ها انجمن علمي دانشگاه گاهنامه شهرسازان بود.
طراحی شهری
نمادهاي شهري يادآور فرهنگ‌ها، سنت‌ها و خاطرات جمعي
كوين لينچ در كتاب سيماي شهر بر پنج عنصر راه، گره، محله، لبه و ميدان تأكيد دارد و معتقد است كه سيماي هر شهر بر پايه اين پنج عنصر بنا شده است. بديهي است اين گفته در خصوص تعريف فيزيكي شهر به درستي بيان شده است، اما واقعا" هويت شهرها و محلات فقط با همين عناصر تعريف مي‌شوند. جايگاه فرهنگ، سنت و آداب و رسوم شهرها كجاست و چه تأثيري بر منظر شهر خواهد داشت؟ به يقين هويت شهر به ويژه در شهرهاي سنتي همراه با آيين و مراسمي خواهد بود كه پويايي و حيات خود را علاوه بر عناصر فوق از اين عوامل خواهند داشت...
نماي ساختمانها متعلق به كيست؟
اگر در مسير رفت و آمد روزانه خود به محل كارمان تصميم بگيريم فقط به نماي ساختمان‌هاي موجود و يا در حال ساخت بدنه خيابان‌ها توجه بيشتري كنيم يك سوال اساسي به ذهن متبادرمي شود: نماي ساختمانها متعلق به كيست؟
گسترش پياده راه‌ها؛ نماد توسعه يافتگي شهرها
يكي از مهم‌ترين جنبه‌هاي حضور انساني در فضاهاي شهري كه سبب سرزندگي و پويايي اين فضا‌ها و نيز افزايش نقش اجتماعي آن‌ها مي‌شود، حركت پياده است. از سويي ديگر، گرچه فضاهاي شهري موارد گوناگوني چون ميدان‌ها، ورودي‌ها، حاشيه‌هاي ساحلي و كناره‌هاي آب، پله‌ها و… را شامل مي‌شوند اما شايد بارز‌ترين عرصه عمومي كه مي‌تواند به عنوان بستري براي پياده روي در نظر گرفته شود، مسير‌ها و به ويژه خيابان‌ها باشند.
گرافيتي هاي ناتاليا راك
ديوارنگاري يا گرافيتي (Graffiti) به تصوير كردن نقش‌ها، اشكال، حرف‌ها، نشانه‌ها، نمادها، الگوها و كلمه‌ها بر روي ديوارها و يا هر مكان عمومي‌اي كه بتوان از آن به عنوان مكاني براي نوشتن، نقاشي، كنده‌كاري و خط‌كشي كردن استفاده كرد، گفته مي‌شود.
سير تحول زيباسازي منظر شهر
با مطالعه سير تطور شهرها و بررسي منظر شهري مي آموزيم كه چگونه محيط، انسان و فعاليت هايش، زمان، فضا و مكان در شكل گيري منظر شهري تاثير داشته اند. كالن (2) در آموختن «زبان خاموش شهر» به ما و فراگيري زبان بصري منظر شهري پيشگام بوده است. در واقع منظر شهري به مثابه ي يك متن، امكان قرائت و خوانش متن جنبه هاي نامحسوس حيات مدني شهر را فراهم مي كند، چرا كه در منظر شهري است كه تمامي ابعاد ناملموس حيات مدني خود را آشكار مي سازد؛ به عبارت ديگر با آموختن سواد بصري و مطالعه ي منظر شهرها مي توان به مواردي چون فقر يا غناي جامعه، چگونگي سلطه ي نهادهاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي يا ارزش هاي حاكم بر آن جامعه ي شهري پي برد، حتي ذوق و سليقه ي زيباشناختي و خرده فرهنگ هاي شهري در منظر شهرشان متبلور است
برنامه ریزی شهری
45 سال طهران نشيني
پس از فروپاشى دروازه‌ها و خندق شهر در سال‌هاى نخست قرن حاضر، تا اواخر سال 1340 هـ .ش كه شهر تهران داراى طرح توسعه جامع شهرى شد (و بر اساس آن محدوده قانونى و خدماتى شهر مشخص شد)، يعنى در طول 4 دهه اول اين قرن، برنامه‌هاى نوسازى و توسعه معابر، زيرساخت‌ها و خدمات شهرى كه به ويژه در منطقه شمال شهر متمركز بود، عامل عمده افزايش تفاوت قيمت زمين بين شمال و جنوب شهر و تشكيل فضاها و محله‌هاى متمايز بود.
مسكن كيست
غالبا پرسش از چيستي مسكن است، چيستي مسكن را مي توان در يك صورت بندي چند وجهي به بحث نشست، مسكن را از منظر اقتصادي يك كالا مي خوانند، از منظر جامعه شناسي ان را يك نهاد مي دانند، از منظر انسان شناسي، فرهنگ مي خوانندش، در مواجه ي زيباشناختي و با رويكردي نشانه شناسانه مسكن را مي توان با تمسك به تقسيم بندي چارلز سندرس پيرس (1839-1914) در گستره اي ميان نماد، آيكن يا نمايه تعريف نمود...
ممنوعيت تردد خودروهاي شخصي در پايتخت نروژ از سال 2019
مقامات رسمي شهر اسلو، پايتخت كشور نروژ در حال بررسي طرحي هستند كه به موجب آن تردد وسايل نقليه‌ي شخصي در مركز اين شهر با هدف كاهش آلودگي هوا از سال 2019 ممنوع خواهد شد. در صورت عملي شدن اين طرح، اوسلو به اولين پايتخت فاقد اتومبيل در اروپا بدل خواهد شد، در ادامه بيشتر بخوانيد...
منظور از حق انتقال توسعه (TDR) چيست؟
انتقال حقوق توسعه "TDR" يكي از شيوههاي نو در امر نظارت بر توسعه اراضــي محسوب ميشود. اين روش در كشورهاي توسعه يافته و در دهه اخير در برخي كشورهاي در حال توسعه دركنار ديگر شيوههاي كنترل و نظارت بر توسعه شهري مورد استفاده قرار گرفته است.صرفنظر از نقش آن در توسعه شهري، TDR به لحاظ جايگاه آن در كاهش نابرابري و تأمين عادالنه حقوق فردي مالكان حائز اهميت است...
شهرسازي مدرن
آلترناتيوي براي مدرن سازي، برنامه ريزي و توسعه مسيرهاي ماشين رو در تمام نيمه اول قرن اخير ايالات متحده آمريكا به شكل فشرده و همراه با تغيير كاربري هاي واحدهاي همسايگي توسعه يافته است. اين انگاره با تغيير فوري و سريع معماري مدرن و منطقه گرايي و صعود به سمت اتومبيل گرايي شروع شد. بعد از جنگ جهاني دوم، سيستم جديدي از توسعه و پيشرفت در سراسر آمريكا به كار برده شد...
/
۱۳۹۶ شنبه ۱ مهر
/




تمامی حقوق برای شارکده و انجمن علمی شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان محفوظ است


Designed by Siavash Memar

Powered by DorsaPortal